zelf ben ik niet bij een vakbond, ik ben simpelweg één van de vele Europese burgers die zich ook zorgen maakt over de huidige besparingspoltiiek en die graag zijn ontevredenheid zou willen tonen aan onze politici in de hoop dat zij betere beslissingen zullen nemen.
Alhoewel ik in Leuven woon, wat zich amper dertig kilometer van Brussel bevindt, was het voor mij zeer moeilijk om te kunnen aansluiten bij de Europese staking. Het was deze ochtend simpelweg onmogelijk om tot in Brussel te geraken.
Ik heb geen wagen, daar is in het huidige economische klimaat geen geld meer voor en ik ben een fervent treinreiziger uit ecologische overwegingen. De bus zou een mogelijkheid geweest zijn (want De Lijn heeft het werk niet neergelegd), maar het duurt in normale omstandigheden al meer dan een uur om ter plaatse te geraken, en dan hou ik geen rekening met de extra files die deze ochtend op de weg waren.
Hoe kan ik, als iemand die niet is aangesloten bij een vakbond, mij bij de demonstratie vervoegen, als er simpelweg geen vervoer is voor Jan Modaal?
Dan spreek ik nog niet over de wrevel die een dergelijke treinstaking veroorzaakt bij de pendelaars. Van mijn collega's treinreizigers die in onzekerheid bleven wachten op het perron kreeg ik vooral te horen dat zij ook ongerust zijn over de besparingspolitiek en daar graag verandering in zouden zien, maar zij voelden zich vooral in de steek gelaten door de treindienst, een gevoel dat begon om te slaan in pure kwaadheid.
Al bij al is het een zeer frustrerende ervaring, en vandaar dat ik mij graag tot U wil richten. Ik vrees dat een dergelijke actie op het spoor net zeer negatieve gevolgen gaat hebben. U verliest het begrip van de pendelaars. Waarom worden wij gestraft? Wij voelen net al de hete adem van de besparingen in onze nek, en nu doet U er nog een schepje bovenop door ons vervoer te ontzeggen?
In mijn geval wou ik mij bij de demonstratie vervoegen, ik ben een staker die simpelweg niet op de staking geraakte. Naast mij zat een pendelaarster die op kantoor een paar zaken moest afwerken, tegenover mij een jonge moeder die zich zorgen maakten over haar kinderen die niet op school geraakten, ... Het is een heel sneeuwbaleffect van frustratie die ervoor zal zorgen dat U Uw echte achterban gaat verliezen, en onze sympathie.
Want wij hebben wel sympathie, wij willen mee helpen en duidelijke signalen geven dat het zo niet verder kan. Maar ziet U dan niet dat een ontzegging van vervoer ons aan het verdelen is? Waarom de treinreizigers nog eens extra straffen? Ik vrees dat U draagvlak aan het verliezen bent en dat betreur ik ten zeerste.
Waarom geen alternatief? Waarom geen betaalstaking? Of effectief een minimum dienstverlening? Waarom niet de trein gebruiken als communicatiemiddel, zoals de pendelaarster opperde, U heeft hier een massa mensen bijeen, een perfect moment om pamfletten uit te delen op de trein, om mensen te mobiliseren, petities te laten tekenen, steun te laten betuigen, ... Hou Uw reizigers aan boord en informeer hen, verbreedt Uw draagvlak en verstevig daarmee Uw ruggesteun.
Waarom deze gemiste kans?
Waarom mocht ik niet mee naar Brussel?
Hoogachtend,
Wim Modaal
Meer:
- Lege perrons, gestrande reizigers en rode sjaals (slideshow, deredactie.be)
- Pek, veren en soms wat lof voor NMBS-personeel (artikel, deredactie.be)
- Onduidelijkheid en frustratie in Gent (video, deredactie.be)
- ABVV: "Ongenoegen over spoorstaking begrijpelijk" (video, deredactie.be)
- "Het is een avontuur hé, meneer" (artikel, deredactie.be)
- "Verlaat het dode pad van de besparingspolitiek" (overzicht artikels van deredactie.be)
- Wetsvoorstel SP.A tegen wilde stakingen (artikel, deredactie.be)
- ACOD niet opgezet met SP.A-voorstel over wilde stakingen (artikel, De Standaard)
I couldn't disagree more. The strikes in their current form are simply the only way the unions can make their voice heard. Any other action is simply ignored! Those pamphlets you like so much end up in the bin, unread.
ReplyDeleteThe strike is one of the foundations of our country's socially enclined legislation. Without a right to strike, employers would probably have free reign to go right back to exploiting their workers, Daens-style. The right to strike probably benefits you too.
Clamoring for a "betaalstaking" is also ignoring a few important facets: The strike is a legally well-defined thing. Any other form of action (including "betaalstaking") does not fall under this legal protection and could therefore be subject to sanctioning by the employer or even termination of contract.
One last thing: what the unions want coincides largely with the travellers interest: less complicated managing structures. It would lead to a more efficient and punctual NMBS. So instead of pointing fingers at the unions who are justly protesting a number of malfeasances in their corporation, it's time to point fingers at the governments who seem unwilling to actually do something about it.
edit: and furthermore, I resent that I sound like a socialist.
De spoorwegvakbonden kunnen inderdaad creatiever zijn en vooral minder conservatief. Laat de wetgever het regelen dat betaalstakingen legaal mogelijk zijn zodat de hele rits spoorstakingen eindelijk eens ten einde komt.
ReplyDeleteHet zou inderdaad zeer interessant zijn om betaalstakingen te organiseren, en het is pas met RPofkins zijn opmerking dat ik hoorde dat dat momenteel niet mogelijk is (schokkend). Zou inderdaad een veel interessantere mogelijkheid zijn.
DeleteWaarom geen alternatief? Waarom geen betaalstaking? betaalstaking? alles is al betaald, alle reizigers abonnementen zijn al betaald, al de benzine en auto's zijn reeds gekocht etc.. etc...
ReplyDeleteEr is eigenlijk geen alternatief, staken is onze enige vorm van inspraak, onze enige vorm om aan de overheid te tonen dat de gewone mens het oneens is.
Men moest niet in Brussel zijn, men moest aan het staken zijn, het is geen gemiste kans.
"Waarom worden wij gestraft? Wij voelen net al de hete adem van de besparingen in onze nek, en nu doet U er nog een schepje bovenop door ons vervoer te ontzeggen?"
Wij doen tenminste iets aan die hete adem, en nee het is geen schepje bovenop, wij willen duidelijk maken aan de overheid dat wij het oneens zijn, en dit is de enige methodiek.
Algemeen secretaris van de socialistische vakbond ACOD Chris Reniers is niet te spreken over een wetsvoorstel van twee SP.A-Kamerleden om wilde stakingen bij de NMBS aan banden te leggen.
ReplyDelete"Je moet het maar durven! Zo je tanden laten zien, tjonge tjonge..."