Saturday, September 15, 2012

Online vertragingen bij NMBS en De Lijn

tl;dr
The online timetable of the Belgian train company is extremely slow on my (though decent) computer. You can use the old version or the mobile version for better results.
For the Flemish bus company 'De Lijn' it is also recommended to follow this direct link to avoid that you would have to enter your route twice.

Foto van Steffest
Vorige maand (augustus 2012) lanceerde de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen of NMBS hun nieuwe website die al sinds mei in testfase was [1]. Het is mooi dat openbaarvervoerbedrijven hun aanwezigheid op het internet willen versterken en de diensten online aan hun gebruikers willen aanbieden, maar naar mijn mening is de nieuwe versie van de "Treinplanner" absoluut geen verbetering. Ook de Vlaamse busmaatschappij "De Lijn" heeft blijkbaar een aanpassing gedaan aan zijn "Routeplanner" en ook hier heb ik mijn bedenkingen bij.


NMBS

Spijtig genoeg merkte ik de aanpassingen aan de website van de treinmaatschappij pas op wanneer ik op een ochtend voor mijn vertrek wou weten hoe laat mijn trein nu precies zou vertrekken, kwestie van te weten of ik moest spurten naar het station of dat een rustig drafje voldoende zou zijn. Het was meteen duidelijk dat het uitzicht van de webpagina was aangepast, en puur over de layout ga je me niets horen klagen, maar het functionele is er met rasse schreden op achteruit gegaan.

Mijn trouwe Linuxbox is niet van de nieuwste, maar is absoluut voldoende voor standaardgebruik [2] en de meest recente software [3] installeert er zonder problemen op. Dus ik versta niet waarom een website van algemeen nut zo traag is in gebruik. Wanneer ik een vertrekgemeente ingeef, dan springt mijn CPU-verbruik opeens van 10% naar 70% en wordt er vanalles berekent, al vanaf de eerste letter, zodat de site een dropdownbox kan aangeven met alle mogelijkheden die ik maar zou kunnen bedoelen. Het geeft echt het gevoel dat ik de letter "L" ingeef van "Leuven" en dat die pas een paar seconden later effectief op het scherm verschijnt.

Dit vertraagt mijn gevoel van gebruiksgemak enorm en ik vind het zeer frustrerend, ik hoef al die mogelijkheden niet meteen te zien. Zijn er nog mensen die dit ongemak meemaken? Ik kan me niet voorstellen dat Google Chrome zo een niche-markt is dat de NMBS het niet heeft laten testen voor deze browser. Of is het een combinatie van andere factoren die dit gedrag veroorzaken?

Ook eenmaal dat de reisgegevens zijn ingegeven en ik een resultaten lijst krijg, is er extra wachttijd omdat de kaartjes voor de reisweg getoond te worden, iets dat in de oude versie van de website niet standaard weergegeven werd en voor mij eigenlijk helemaal niet noodzakelijk is, naar mijn mening maakt het de resultatenlijst alleen maar minder overzichtelijk.

Om deze frustraties te vermijden, gebruik ik nog steeds de vorige versie van de reisplanner en vandaag heb ik ontdekt dat er ook een zeer eenvoudige maar gebruiksvriendelijke mobiele versie bestaat.

De Lijn

Eerder dit jaar was me ook opgevallen dat er een kleine functionaliteit van de website voor De Lijn is weggevallen. Zodra je naar de website surft, krijg je al meteen een invulformulier om je route te plannen. Spijtig genoeg maakt het totaal niet uit wat ik in dat formulier ingeef, want zodra ik op "Bereken Uw Route" klik, word ik doorverwezen naar een uitgebreider formulier waar ik alle gegevens weer opnieuw moet ingeven.
Vroeger was dat helemaal niet nodig en werd ik altijd doorverwezen naar het echte reisadvies of eventueel naar het uitgebreidere formulier, maar dan enkel als er onduidelijkheden waren. Hoe het komt dat dit niet meer gebeurt, dat is mij onduidelijk.

Conclusie

Voor de NMBS gebruik ik momenteel de nieuwe versie niet, simpelweg omdat hij ontzettend vertragend is. Mijn voorkeur gaat uit naar de vorige of de mobiele versie die ten eerste mijn input gewoon aannemen en ten tweede een overzichtelijk resultaat verschaffen.

Voor De Lijn ga ik nu altijd rechtstreeks naar het uitgebreidere formulier omdat het mij frustreert om telkens opnieuw in te geven dat ik een bus zoek van X naar Y.

Ik hoop echt dat onze openbaarvervoersmaatschappijen hun websites nog eens doorlichten en waar mogelijk verbeteren, of mij kunnen uitleggen waarom de combinatie Debian-Chrome momenteel niet meer gewenst is.


Links:

  • vorige versie NMBS-reisplanner: NL, FR, DE, EN
  • mobiele versie NMBS-reisplanner: NL, FR, DE, EN
  • rechtstreekse link naar De Lijn-reisplanner: NL, FR, DE, EN



--
[1] NMBS: Lancering van beta-versie nieuwe website
[2] IBM Thinkpad Lenovo X61, 2GB RAM, Intel(R) Core(TM)2 Duo 1.80GHz
[3] CrunchBang Statler, gebaseerd op Debian GNU/Linux 6.0.5 (squeeze) en als standaardbrowser gebruik ik Google Chrome (20.0.1132.47 (Official Build 144678))


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...