Sunday, July 1, 2012

Europa wil ratingbureaus aan banden leggen

Het Europees Parlement boog zich over een wetsvoostel van Europees Commissaris voor de Interne Markt Michel Barnier. Het is Europa een doorn in het oog dat ratingbureaus, die allemaal uit de Verenigde Staten komen, zo veel macht hebben op de Europese markten.
-- geciteerd uit deredactie.be
Vandaag las ik bovenstaand citaat uit een artikel van de VRT nieuwsdienst. Dit vind ik een zeer hoopvol bericht, al is het nog de vraag of het zal goedgekeurd worden door het Europees Parlement. Ik ben zeer benieuwd wat er uit de bus zal komen.

Zelf heb ik best veel kritiek op de ratingbureaus, niet alleen omdat zij als een vennootschap (en daardoor winstzoekend zijn) zo een invloed op het politieke beleid van andere landen kunnen uitoefenen, maar simpelweg omdat het mij nog altijd niet duidelijk is waarom men zelfs überhaupt een kredietbeoordeelaar zou nodig hebben.

Deze bedrijven zijn eind 19e eeuw opgericht geweest en zullen dus al gedurende lange tijd het roer in hun hebben. Toch zijn ze nog nooit zo veel in het nieuws geweest sinds de laatste economische crisis van 2008. Geen week gaat voorbij of we lezen wel dat één of ander Europees land een lagere rating toebedeeld krijgen.

In deze kan ik dan ook het wetsvoorstel van Commissaris Michel Barnier volledig volgen: het is onethisch dat drie Amerikaanse bedrijven zo een invloed uitoefenen op Europese landen en misschien is een eigen, Europees ratingbureau wel een eerste stap naar een oplossing.

Meer:
  • Europa wil ratingbureaus aan banden leggen (VRT)
  • Fitch: "Dit zal de kapitaalmarkten verstoren" (HBVL)
  • Vergelijk de verschillende ratings per land (VRT)
  • Het spook van de ratingbureaus (Panorama)
  • What is a rating agency? (BBC)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...